Älgjakt för barn!

2010-10-13 - 12:24:53

Igår var Elias och alla hans dagiskompisar på älgjakt i skolskogen. Barnen hade fått medaljer och som alltid när han varit på utflykt babblade han på om allt dom gjort i skogen.

Jag vet att många har en negativ inställning till det här och har även skrivit insändare i tidningen om att man inte bör låta barnen göra detta. 

Själv kan jag tycka att det är att ta i lite väl mycket! Jag tror inte att detta är skadligt för barnen och jag tror defenitivt inte att dom kommer få fel syn på saker när dom blir äldre. Det är på låtsas, det är lek och om jag ska lyssna på vad min egen son pratade om så var det stora ögonblicken den fina medaljen och den vanliga skogsleken i skogen förstås, för det är ju vad de handlar om åt dom små. Allting runtomkring, inte själva jakten.

Sen finns det ju dom som tycker att jakten inte är ok överlag, men det är en helt annan fråga!  

Gå in i en leksaksaffär och titta på allt som finns där. Små cowboys med pistoler, alla möjliga olika skjutvapen finns i leksaksväg och på barnprogrammen jagar, slår och skjuter dom på varandra, skulle inte det oxå ge fel syn åt barnen??

SJÄLVKLART finns det saker som jag tycker är mindre lämpligt för barn, men det går inte att stänga ute allt. Tror att dom kommer upptäcka världen endå så småningom. Som förälder får man väl vara med och tala om vad som är rätt och fel. Detta är ju på låtsas och lek!

Det går ju att vrida och vända hur som helst på detta men i det stora hela, är det så farligt för barnen att vara med om "älgjakt"=lek i skogen, på låtsas en dag om året???


Kommentarer
Postat av: emelie

Håller med dig helt! Spelar ingen roll hur man gör! Och jag tyckte de var en rolig sak för barnen dom hittat på =)

2010-10-13 @ 13:08:35
URL: http://emeliechristianthilde.blogg.se/
Postat av: Mamma

Bra skrivet. Håller med.

2010-10-13 @ 18:35:45
Postat av: sandra

ja, jag håller också med! Felicia tyckte det va jättekul men hon vägrade att äta "älg bajs chokladen!, haha!

2010-10-13 @ 19:10:56
Postat av: Lina

En massa vapen på leksaksaffärer tycker jag är lite olyckligt faktiskt. Krig och elände är inte kul.



Men älgjakt handlar ju om lite andra saker. Dessutom tas väl köttet tillvara. Vi dödar ju djur för köttet så det är det väl inga konstigheter att barnen får veta kan jag tycka. =)

2010-10-13 @ 20:06:25
URL: http://ladylinas.blogg.se/
Postat av: Jenny

Sandra: Haha, Ja hon berättade de för mig när ja hämtade Elias :) "Ja ville INTE äta älgbajset"... Så söt!

2010-10-13 @ 20:24:40
URL: http://jennie83.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jenny, de är ja! Lever tillsammans med dom underbaraste killarna man kan tänka sig! Mina goa trollungar, Elias & Kevin! Och min sambo Fredde, som är min klippa i livet!

Bloggen handlar om våran vardag full med barnens påhitt, renovering av huset och mina tankar Allt kommer att finnas med i både ord och bilder!!

bloglovin