Hjälp mig!

2010-03-26 - 10:33:28


Jag har börjat fundera mer och mer på att byta bilstol åt Elias framöver, men ju mer jag tittar ju mer förvirrad blir jag.

Pratat med massa människor i olika affärer och rekommendationerna är allt från 15 kg, 3,5-4 år och mycket mer. På babyproffsen sa hon att det beror ju mycket på hur lång och stort barnet är oxå, så hon tyckte jag skulle ta med mig Elias så man kunde prova olika stolar.

OM jag skulle vända på honom framöver så velar jag mellan 2 olika stolar...



Det här är en stol som kan vara vänd åt BÅDA hållen och känns mer rejäl att ha framåtvänd pga av bältena som sitter i stolen. Stolen är rekomenderad från 9 mån upp till 8 år.

Kostar ca 3000:-


Den här typen av stol ligger väl på 1800-2000 nånting.

Den här stolen rekomenderas från 15-36 kg eller 4-11 år. Men om han väger 15 kg och är under 4 år då?? Med denna stol så anvnder man bilbältet som finns i bilen och det känns som han kommer sitta bättre fast i den andra stolen i så fall.

Antar att jag får ta med honom upp till Borlänge nån dag så får dom hjälpa mig där. Är det så att han är för liten så är de inte mycket att göra åt saken, men andledningen till att jag börjat fundera på det här är att det börjar bli svårt att ha honom baktvänd.

Han kan defenitivt inte sitta i baksätet längre för benen trycks ihop totalt då. Vi har honom i framsätet med ryggstödet så långt nerdraget de går för att han ska få utrymme med sina ben. Han försöker hela tiden vrida runt sig och titta framåt och blir bara arg och leden när han måste sitta fast åt "fel" håll. Sen är det ett evigt krångel att försöka få in honom i stolen oxå då våran stol har ganska höga sidokanter och det finns knappt utrymme kvar för honom att ta sig in.

HJÄLP MIG!

Hur har ni gjort med era barn när dom börjat "växa ur" sin bilstol ??


Kommentarer
Postat av: Lina

Noelle är rätt lång så hon sitter ju lite böjd med benen annars får hon plats bra. Fast jag har hört att det är att föredra att barnet sitter obekvämt och med böjda ben än att man vänder dem när de är små, det kan vara mycket farligare..

Vid långresor får man kanske stanna oftare för att sträcka på sig. Fast jag är ingen expert. =)

2010-03-26 @ 10:46:54
URL: http://ladylinas.blogg.se/
Postat av: Anonym

Känner igen problemet. Men tyvärr är det nog inget att göra. Jag har fått det förklarat för mig att det inte handlar om vikt och längd utan att det handlar om att deras huvuden fortfarande är för tunga vid en eventuell krock. Men vid fyra så är de tydligen lite större och har mer nackmuskler osv. Men prata gärna med någon som säljer stolarna och hör vad de säger. Hoppas att allt är bra med dig och magen! Kram

2010-03-26 @ 12:08:08
Postat av: Ida

Hej!

Svårt det där men jag hade nog tagit stol 2 med vanligt bälte... tror nog att man kan få barnen att sitta i dem längre än om det är 5 punkt. Sen är det ju smidigare att knäppa fast det vanliga bältet oxå, men det bästa är väl att provsitta o se hur bra plats de har.

Lycka till!

2010-03-26 @ 12:14:09
URL: http://www.i-thisisme.blogspot.com
Postat av: Zofie

Vi har ju Multitech, den första stolen på bilden.

Nova fick den när hon var 2,5år sitter fortfarande bakåtvänt och jag kan säga att även om hon har det trångt med benen så blev benen att hamna i ett annat läge mot den andra "större" stolen som hade djupare sidor.

Nova får byta i sommar till framåtvänd då är hon 4,5år, och William är 2,5år och får då ta Multitechen som sin "nya".

Jag skulle satsat på Multitechen och försökt haft honom bakåtvänt ett tag till, kolla han kanske sitter mycket bättre med benen!

Tycker absolut du ska ta med honom och prova, prova gärna med liite större kläder oxå så ser du ju hur "trångt" det faktiskt blir!

Lycka Till!

2010-03-26 @ 19:05:37
URL: http://familjenochja.blogspot.com
Postat av: Cissi

Det är den övre vi har till Engla, och den är guld! Skönt att hon har "eget" bälte i sin stol. Huruvida du vill vända honom eller inte är helt upp till er... Man vill ju inte att de ska bli att tycka illa om att åka bil...

Puss på er

2010-03-26 @ 19:07:33
URL: http://ceciliafrejd.blogg.se/
Postat av: Naiomi

Tycker absolut att du ska ta stol nr 1. Har själv en treåring som är 105 cm lång och väger 18 kg men tänker absolut inte vända på henne än på ett år. För sanningen är ju att barn dör inte av att böja på benen, men i en bilolycka kan de dö om de inte sitter rätt.

2010-03-26 @ 19:43:42
Postat av: Tessa

Håller oxå me dom flesta som skrivit, barn dör inte av böjda ben..

Drastiskt tänkt så låter jag hellre Mathilda va sur i bilen än att hon dör i en krock pga av att man vänder för tidigt..!!



Hoppas ni kommer fram till nå bra iaf!!!! :-)

2010-03-26 @ 22:38:15
URL: http://tessa84.blogg.se/
Postat av: Tessa

Va olika de e förresten me bilmärken, ben platsen alltså.. mathilda och Elias e ju lika långa och Mathilda sitter hur bra som helst. (dom har väl samma stol tror jag oxå)

2010-03-26 @ 22:40:53
URL: http://tessa84.blogg.se/
Postat av: Tessa

Oki, ja våra stolar har oxå höga kanter, men passat har mer plats än Audi.. Hade för mig att vi hade lika sist när vi va ut när du satt han i bilen..

Men de blir nog bra, ni löser de nog!!!:)

2010-03-27 @ 09:10:27
URL: http://tessa84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jenny, de är ja! Lever tillsammans med dom underbaraste killarna man kan tänka sig! Mina goa trollungar, Elias & Kevin! Och min sambo Fredde, som är min klippa i livet!

Bloggen handlar om våran vardag full med barnens påhitt, renovering av huset och mina tankar Allt kommer att finnas med i både ord och bilder!!

bloglovin