Förklara döden för ett barn...

2010-11-07 - 19:32:45

Igår var vi till kyrkogården och ställde ut ljus vid gravarna. Barnen var oxå med och självklart kom frågorna om varför vi gjorde som vi gjorde, jag försökte förklara så gott ja kunde...

Elias
- Mamma, varför ska vi tända ljusen vid stenarna??

Jag - Vi tänder ljusen för dom som inte finns med oss längre, våra nära och kära som är i himmlen nu.

Elias - Varför då?

Jag - För att visa att vi tänker på dom. Min farfar finns inte längre, så då tänder vi ett ljus idag för att visa att vi fortfarande tänker på honom.

Elias - Jaha... (ser fundersam ut men ger sig med utfrågningen där)

Efter de har han pratat om detta hela dagen idag och har bildat sig en egen uppfattning! Han fortsätter i bilen påväg hem från gymnastiken med...

Elias - Mamma, berätta igen om när vi tänder ljusen

Jag drar alltihopa igen...

Elias - Mmm, men då måste din farfar och alla dom andra som inte finns längre ha luftskärmar där uppe i luften då!

Jag - Öööh, luftskärmar???

Elias - JA! Om han är i luften måste han de, annars går de inte.

Fattar absolut ingenting, antar att luften är ett annat ord för himmlen men luftskärmar ??? De tog en stund innan han fortsatte att förklara och äntligen förstod jag =)

Elias - JA! Som fåglarna!

Ahaaa, VINGAR! Klart man måste ha de om man ska flyga runt där uppe, fattar väl vem som helst ;)  

Kommentarer
Postat av: Mormor

En klok liten man. Kram

2010-11-08 @ 07:14:46
Postat av: Sandra och Lovis

Ja det är inte lätt. Men förstå vad mycket tankar som finns där inne i huvudet. Bra att han frågar iaf. Vänta tills det kommer då han frågar hur bebisar blir till :P

2010-11-08 @ 11:27:54
URL: http://viiii.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Barn är fyndiga. :-)

2010-11-09 @ 14:16:51
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jenny, de är ja! Lever tillsammans med dom underbaraste killarna man kan tänka sig! Mina goa trollungar, Elias & Kevin! Och min sambo Fredde, som är min klippa i livet!

Bloggen handlar om våran vardag full med barnens påhitt, renovering av huset och mina tankar Allt kommer att finnas med i både ord och bilder!!

bloglovin